Sauna ronde

Wanneer men naar de sauna gaat, is het verstandig er voor te zorgen dat de maag niet te leeg , maar ook niet te vol is. Verder is het zinvol om aan het begin nog even gebruik te maken van het toilet. Hierdoor zal men beter van het saunabad kunnen genieten. Na het toilet begint men als volgt met de sauna ronde:

  1. Douchen: Neem een warme douche
  2. Afdrogen: Droogt u zich goed af, want een droge huid transpireert beter.
  3. Warm voetbad: Ook een warm voetbad vóór de sauna stimuleert het transpireren.
  4. Sauna: In de sauna dient u op een badlaken te liggen, dat groot genoeg is voor uw hele lichaam. Intensief transpireren is beter, dan wat minder zweten gedurende langere tijd. Daarom kunt u het best plaats nemen op de middelste of de hoogste bank, het liefst liggend of zittend met de voeten op zitniveau en om daar maximaal een kwartier te blijven. De laatste 2 minuten kunt u echter beter gaan zitten, bij voorkeur op de onderste plank. Hierdoor went uw bloedsomloop aan de verticale houding en zal het bloed, als u opstaat, niet naar de benen zakken. 
  5. Afkoelen: Als u uit de saunacabine komt, gaat u eerst de buitenlucht in voor een luchtbad. Uw lichaam heeft nu zuurstof nodig en de buitenlucht koelt de longen af. Afkoelen kunt u verder ook doen met de Kneipp-slang , de stortdouche of het koude dompelbad. Voordat u gebruik maakt van het koude dompelbad, moet u in ieder geval eerst uw zweet afspoelen. Bij hoge bloeddruk kunt u het koudwaterbad beter achterwege laten.
  6. Warm voetbad: In aansluiting  op de afkoeling neemt u een warm voetbad. Uw lichaam zal hierdoor van top tot teen behaaglijk opwarmen.
  7. Koelen: Herhaalde koudwater toepassingen trainen uw hart- en vaatsysteem verbeteren uw weerstand.
  8. Rust: Een aansluitende rustpauze van circa 15 minuten zal hierna ontspanning bewerkstelligen en u het gevoel geven weer helemaal bij te komen.
  9. Nieuw rondje: De volgende saunarondes ondergaat u op dezelfde manier als het eerste, alleen hoeft u zich niet telkens weer warm te douchen.
Belangrijk!
Drink tussendoor voldoende.